RESPECT
ZELFONTPLOOIING
GEBORGENHEID
KENNEN en KUNNEN

Zorg op onze school

Ons zorgteam van GBS de Vierklaver ondersteunt met hun werking de schoolvisie waarin de aandacht voor de zorg en de focus op de talenten van de leerlingen centraal staan.
Het zorgteam streeft naar een schooljaar waarin alle leerlingen de noodzakelijke kansen krijgen om zich op een positieve manier te ontwikkelen en zich goed te voelen.

Zorgcoördinatoren Katrien en Philippe
Als zorgcoördinator zijn wij een aanspreekpunt voor onze ouders, leerlingen en externe diensten van onze school. Dit om samen een goede weg uit te stippelen om een leerling zo goed mogelijk te kunnen ondersteunen in zijn of haar schoolcarrière. Wij vormen ook de contactpersoon tussen school en CLB. De focus van Katrien ligt op het kleuteronderwijs en 1e leerjaar. De focus van Philippe ligt op het lager onderwijs. Zo volgt hij de klassen op van het 2e tot 6e leerjaar.
Katrien Vermaerke en Philippe De Jonge
Juf Ann
Als zorgjuf ben ik een assistent in de klas. Ik werk met een groepje leerlingen of met een enkele leerling met een specifieke nood. De zorg kan op vele manieren ingevuld worden: • Infobalie tijdens zelfstandig werk • Als team-teacher. • Extra uitleg of een stapje terugzetten, met ondersteuning van materiaal • Hulpmiddelen op maat aanreiken en leren inzetten (leren leren, ontladen en relaxen, assertiviteitstraining, groepsvorming, sociale en communicatieve vaardigheden, …) • Werkhouding bijsturen • … Ik denk mee in oplossingen en mogelijkheden samen met alle betrokken partijen.
Ann Vanhoutte : zorgondersteuner lager
Juf Sylvie
Als zorgjuf ondersteun ik kinderen met specifieke noden. Ik streef ernaar om kinderen vooruit te helpen op cognitief vlak. Ik heb aandacht voor de ontwikkeling van leerstrategieën die kinderen zelfsturend maken. Mijn focus ligt zeker ook op de emotionele ontwikkeling. Via ontladings- en ontspanningstechnieken, het aanbieden van een luisterend oor, het inzetten van geschikte tools, … laat ik kinderen groeien in zelfvertrouwen en positieve mindset. Deze groei vormt de basis om tot leren te komen. Als zorgjuf ben ik zowel een leerbegeleider als een Rots&Water-juf.
zorgleerkracht lager – coach Rots&Water – vestiging Asper
Katrien Vermaerke

Katrien Vermaerke

Zorgcoördinator kleuter

Een vraag voor ons zorgteam?

Philippe De Jonge

Philippe De Jonge

Zorgcoördinator

Krachtige leeromgeving

Door een stevige brede basiszorg creëren de leerkrachten een krachtige leeromgeving die elke leerling in de klas aanspreekt.
Er is op vele vlakken aandacht voor een goed zorgklimaat. Via het zorgbeleid op onze school proberen we alle leerlingen op te volgen.
 Hoe meer individuele noden, hoe verder de individuele leerling zich “beweegt” in het zorgcontinuüm.

Zorgleerkracht

De zorgleerkracht stemt af met de klasleerkracht en de zorgcoördinator op welke manier ze het best kunnen ondersteunen. Deze werking kan puur ondersteunend zijn in de klas zijn of soms is het aangewezen om met een individuele leerling of met een klein groepje aan de slag te gaan.Het hoge doel is echter om leerlingen instructieafhankelijk te maken zodat ze een grotere zelfredzaamheid ontwikkelen. Daarvoor worden leerstrategieën op maat aangeleerd. 

Er wordt gestreefd naar ondersteuning met het oog op de totale ontwikkeling van het kind, zowel op cognitief, motorisch als mentaal vlak. Hiervoor reikt de zorgleerkracht hulpmiddelen op maat aan voor zowel de leerlingen als voor de leerkrachten.

Differentiatie

De lessen – waar nodig – worden zo uitgewerkt dat er meersporen worden uitgestippeld, waarin leerlingen in verschillende mate ondersteuning en begeleiding kunnen krijgen van de leerkracht.

Onze Kangoeroewerking

Voor onze cognitief sterke leerlingen en leerlingen waarbij een extra uitdaging een positieve stimulans is, hebben we op De Vierklaver onze kangoeroewerking.  

Doelstelling van onze Kangoeroewerking

  • Kangoeroekinderen hebben vaak andere interesses dan hun klasgenoten. We willen hun nieuwsgierigheid en leergierigheid prikkelen door binnen ons aanbod in te spelen op hun behoeftes.
  • Het is belangrijk dat kangoeroekinderen zich ook leren inspannen en leren omgaan met het maken van fouten, met falen. We geven hen niet alleen taken en opdrachten die ze graag doen, maar willen hen leren wat essentieel is in een evenwichtige persoonlijkheidsontwikkeling! Om succesvol en bovenal gelukkig te zijn in hun verdere school- en professionele loopbaan zijn deze strategieën onontbeerlijk.
  • De kangoeroekinderen komen in contact met ontwikkelingsgelijken en hun sociaal-emotioneel welbevinden wordt hierdoor verhoogd. Ze zijn samen anders.

Leersteuncentrum PIXSY

In september 2015 werd het M-decreet ingevoerd met als doel: inclusie.
Zo volgden leerlingen met extra zorgen – mits ondersteuning – les in het gewoon onderwijs.
Sinds september 2017 worden er vanuit het buitengewoon onderwijs ondersteuners naar het gewoon onderwijs gestuurd om hun rijke expertise te delen.We werken al jaren samen met het SYM-team dat sinds 1 september 2023 mag doorgaan als leersteuncentrum PIXSY

PIXSY website

Nuttige links

CLB - Centrum voor Leerlingenbegeleiding

Het CLB werkt gratis, onafhankelijk en discreet. Leerlingen, ouders en scholen kunnen er terecht.

Elke school werkt samen met een CLB.
Meer info op hun website