Onze zorgteam van GBS de Vierklaver ondersteunt met hun werking de schoolvisie waarin de aandacht voor de zorg en de focus op de talenten van de leerlingen centraal staat.
Het zorgteam streeft naar een schooljaar waarin alle leerlingen de noodzakelijke kansen krijgen om zich op een positieve manier te ontwikkelen en zich goed te voelen.
De zorgondersteuner werkt zoveel mogelijk klasintern door via co-teaching aan de slag te gaan. Dankzij verschillende werkvormen is het mogelijk om met 2 leerkrachten voor de klasgroep te staan. Op die manier proberen we sterk in te zetten op een doordachte samenwerking en krachtige leeromgeving.
Door een stevige brede basiszorg creëren de leerkrachten een krachtige leeromgeving die elke leerling in de klas aanspreekt.
Er is op vele vlakken aandacht voor een goed zorgklimaat. Via het zorgbeleid op onze school proberen we alle leerlingen op te volgen.
Hoe meer individuele noden, hoe verder de individuele leerling zich “beweegt” in het zorgcontinuüm.
Lessen worden zo uitgewerkt dat er meersporen worden uitgestippeld, waarin leerlingen in verschillende mate ondersteuning en begeleiding kunnen krijgen van de leerkracht.
Voor onze hoogbegaafde leerlingen en leerlingen waarbij een extra uitdaging een positieve stimulans is, hebben we op De Vierklaver onze kangoeroewerking.
Om correct te zijn mogen we pas spreken van hoogbegaafde kinderen vanaf een bepaald IQ. Dat is sterk bepalend en betekent dat er sowieso een IQ-test van een kind moet afgenomen worden. Dat doen we niet als het niet nodig is.
Doelstellig van onze Kangoeroewerking
Op onze school is het snoezelproject de toegangspoort naar mentale opvoeding. We leren alle kinderen opgebouwde spanning lichamelijk afvoeren om zo in balans te komen. Kinderen leren om tot een diepe ontspanning te komen om zo innerlijke rust te ervaren en zich geborgen te voelen. Aandacht hiervoor bevordert concentratie, zorgt voor verbondenheid en sfeer en verbetert de leerprestaties.
In september 2015 werd het M-decreet ingevoerd, met de bedoeling om leerlingen met extra zorgen de nodige ondersteuning te geven in het gewoon onderwijs. Sinds september 2017 werden er ondersteuningsteams opgericht om de leerkrachten in het gewoon onderwijs te begeleiden bij het omgaan met deze leerlingen.
Het CLB werkt gratis, onafhankelijk en discreet. Leerlingen, ouders en scholen kunnen er terecht.
Elke school werkt samen met een CLB.
Meer info op hun website
Beleid op leerlingenbegeleiding
https://onderwijs.vlaanderen.be/nl/een-beleid-op-leerlingenbegeleiding
Document zorgcontinuüm