RESPECT
Wij streven naar een respectvolle omgang. We zetten ons dagelijks in om een context te creëren waarin kans is voor het ontwikkelen van een positieve omgang met anderen.
ZELFONTPLOOIING
We streven naar een kansrijke omgeving om tot zelfontplooiing te komen. We zetten in op situaties waar talenten kunnen ontdekt, verkend en uitgeprobeerd worden.
GEBORGENHEID
We streven naar een veilige, harmonische leer- en leefomgeving We ervaren dat geborgenheid een basis vormt om tot leren te komen.
KENNEN en KUNNEN
We streven ernaar dat de kinderen de ontwikkelingsdoelen en de eindtermen bereiken door hen de nodige inhoudelijke bagage mee te geven.

Gemeentelijke Basisschool De Vierklaver

Elke klas een digibord

Al onze klassen zijn voorzien van een digibord waarop de leerkracht tal van digitale opties ter beschikking heeft om boeiende interactieve lessen te voorzien.  

Laptops voor de leerlingen

Naaste de laptops die voorzien zijn voor de leerlingen van het 5de en het 6de leerjaar had GBS De Vierklaver reeds geïnvesteerd in laptops voor alle leerlingen. 
Deze laptops worden  gebruikt door alle leerlingen vanaf het 1ste leerjaar. Zo zorgen we voor een ICT-leerlijn doorheen de volledige schoolcarrière van onze leerlingen. 

iPads voor de leerlingen

ICT-vaardigheden zien we op GBS de Vierklaver heel breed, naast de traditionele zaken zoals het werken met Microsoft Word of PowerPoint, gaan we ook aan de slag met bijvoorbeeld StopMotion filmpjes. Daarvoor is het gebruik van iPads dan stukken handiger dan met een laptop.
In onze leermethodes worden meer en meer digitale zaken geïntegreerd, de leerlingen kunnen via de iPads opdrachten uitvoeren of informatie opzoeken. 

Ook onze kleuter weten ipads al goed te gebruiken! Tal van leuke educatieve APP’s worden regelmatig gebruikt.

Blind typen via Typ10 in het 4de leerjaar

Met Typ10 leren kinderen vanaf 10 jaar op een speelse manier blind typen.
In 10 lessen worden de basisvaardigheden aangeleerd.
Dit gebeurt in klasverband, kleine groepjes met individuele begeleiding, steeds met ruimte voor persoonlijke aandacht en zonder tijdsdruk.
De methode is hierdoor ook geschikt voor kinderen met leer- en ontwikkelingsproblemen. 
Met zorgcoördinator Sofie en ICT-coördinator Sven hebben we op GBS De Vierklaver twee officiële Typ10 trainers die voorzien in de lessen voor onze leerlingen van het 4de leerjaar.

Alle leerlingen een persoonlijk Office365 account

GBS De Vierklaver voorziet voor alle leerlingen een persoonlijk Office365 account.
Met deze account kunnen de leerlingen op de beschikbare laptops en desktops inloggen zodat ze steeds in hun persoonlijke en beschermde digitale omgeving zitten. 

Deze account voorziet een licentie voor Word, PowerPoint, Excel, Outlook, OneNote, Teams… 

Alle leerlingen een e-mailadres

Elke leerling krijgt een persoonlijk e-mailadres. Dit gebruiken we in de ICT-leerlijn, zo kunnen we intern mailen en mailen naar de leerkrachten. 

Elke leerling een persoonlijke login

De Digisprong gaf ons de mogelijkheid om elke leerling van het 5de en 6de leerjaar een laptop te voorzien. Maar de toestellen moeten ook beheerd en onderhouden worden. 
Daarvoor hebben wij geïnvesteerd in Microsoft Azure. 
Zo beheren we onze toestellen via een beveiligde cloud omgeving en kunnen leerlingen met hun eigen naam aanmelden op gelijk welk GSB De Vierklaver toestel en komen ze zo steeds in hun persoonlijke digitale omgeving. 

Onze chilly Study Room

Onze Chilly Study Room biedt de optie om al onze digitale middelen in te zetten, niet dat we dat in de klassen niet kunnen maar deze ruimte heeft reeds enkel vaste pc’s en de verschillende hoeken zijn ideaal om onze verschillende digitale middelen te gebruiken. 
Je zal de leerlingen in deze ruimte dus wel eens zien met het door elkaar gebruiken van de desktop, laptop, iPad. 
Het is onze manier op leerlingen te prikkelen en kennis te laten maken met de digitale middelen en de verschillende manieren van hoe we deze kunnen inzetten.

Veilig Online

ms-teams-integration-logo
Digitale klasafspraken

Zet tijdens de digitale lessen jullie microfoon op dempen want de juf of meester is dan aan het woord.

Gebruik zoveel mogelijk een headset, dat zorgt voor minder echogeluiden.

Zoek een rustige plaats waar je ongestoord kan luisteren en volgen.

Heb je een vraag voor de meester of juf,
stuur dan eerst een chatbericht (geen videochat) om online een afspraak te maken.
Dit kan tijdens de schooluren (tenzij anders afgesproken)

Een les of videogesprek kan enkel door de juf of meester opgenomen worden,
NIET door een leerling.

Let op je taalgebruik in de digitale klas. De klasafspraken gelden ook hier.

Ja je bent een knapperd maar een dagelijkse selfie is niet nodig.
Beperk het versturen van foto´s en ga hier verstandig mee om.

Doe niet aan cyberpesten en houd je aan de regels.
Wat je niet in het echte leven zou zeggen, zeg je ook niet online. Wees vriendelijk voor elkaar

Niet iedereen is constant online. Heb geduld als iemand niet onmiddellijk reageert op jouw bericht.

Werk met aandacht aan je opdrachten en lever ze tijdig in. Heb je een probleem of vind je iets niet terug, chat dan even met juf of meester. Je Teams klas is net als je echte klas.

Onderling chatten, videochatten of bellen mag tussen 8u00 en 20u00. Respecteer deze uren.