Ons zorgteam van GBS de Vierklaver ondersteunt met hun werking de schoolvisie waarin de aandacht voor de zorg en de focus op de talenten van de leerlingen centraal staan.
Het zorgteam streeft naar een schooljaar waarin alle leerlingen de noodzakelijke kansen krijgen om zich op een positieve manier te ontwikkelen en zich goed te voelen.
Door een stevige brede basiszorg creëren de leerkrachten een krachtige leeromgeving die elke leerling in de klas aanspreekt.
Er is op vele vlakken aandacht voor een goed zorgklimaat. Via het zorgbeleid op onze school proberen we alle leerlingen op te volgen.
Hoe meer individuele noden, hoe verder de individuele leerling zich “beweegt” in het zorgcontinuüm.
De zorgondersteuner in BGV werkt zoveel mogelijk klasintern door via co-teaching aan de slag te gaan. Dankzij verschillende werkvormen is het mogelijk om met 2 leerkrachten voor de klasgroep te staan. Op die manier proberen we sterk in te zetten op een doordachte samenwerking en krachtige leeromgeving.
De zorgleerkracht in A stemt af met de klasleerkracht en de zorgcoördinator op welke manier ze het best kunnen ondersteunen. Deze werking kan puur ondersteunend zijn in de klas zijn of soms is het aangewezen om met een individuele leerling of met een klein groepje aan de slag te gaan.
Het hoge doel is echter om leerlingen instructieafhankelijk te maken zodat ze een grotere zelfredzaamheid ontwikkelen. Daarvoor worden leerstrategieën op maat aangeleerd.
Er wordt gestreefd in A en BGV naar ondersteuning met het oog op de totale ontwikkeling van het kind, zowel op cognitief, motorisch als mentaal vlak. Hiervoor reikt de zorgleerkracht hulpmiddelen op maat aan voor zowel de leerlingen als voor de leerkrachten.
De lessen – waar nodig – worden zo uitgewerkt dat er meersporen worden uitgestippeld, waarin leerlingen in verschillende mate ondersteuning en begeleiding kunnen krijgen van de leerkracht.
Voor onze cognitief sterke leerlingen en leerlingen waarbij een extra uitdaging een positieve stimulans is, hebben we op De Vierklaver onze kangoeroewerking.
Doelstelling van onze Kangoeroewerking
Op onze school is het veerkrachtproject de toegangspoort naar mentale opvoeding. We leren alle kinderen opgebouwde spanning lichamelijk afvoeren om zo in balans te komen. Kinderen leren om tot een diepe ontspanning te komen om zo innerlijke rust te ervaren en zich geborgen te voelen. Aandacht hiervoor bevordert concentratie, zorgt voor verbondenheid en sfeer en verbetert de leerprestaties.
Om verder in te zetten op het algemeen wel-zijn van onze kinderen, maken we hen veerkrachtiger door aan de slag te gaan met de methodiek Rots&Water.
In september 2015 werd het M-decreet ingevoerd met als doel: inclusie.
Zo volgden leerlingen met extra zorgen – mits ondersteuning – les in het gewoon onderwijs.
Sinds september 2017 worden er vanuit het buitengewoon onderwijs ondersteuners naar het gewoon onderwijs gestuurd om hun rijke expertise te delen.
We werken al jaren samen met het SYM-team dat sinds 1 september 2023 mag doorgaan als leersteuncentrum PIXSY
PIXSY website
Het CLB werkt gratis, onafhankelijk en discreet. Leerlingen, ouders en scholen kunnen er terecht.
Elke school werkt samen met een CLB.
Meer info op hun website
Beleid op leerlingenbegeleiding
https://onderwijs.vlaanderen.be/nl/een-beleid-op-leerlingenbegeleiding
Document zorgcontinuüm