RESPECT
ZELFONTPLOOIING
GEBORGENHEID
KENNEN en KUNNEN

Zorg op onze school

Ons zorgteam van GBS de Vierklaver ondersteunt met hun werking de schoolvisie waarin de aandacht voor de zorg en de focus op de talenten van de leerlingen centraal staan.
Het zorgteam streeft naar een schooljaar waarin alle leerlingen de noodzakelijke kansen krijgen om zich op een positieve manier te ontwikkelen en zich goed te voelen.

Zorgcoördinatoren Katrien en Philippe
Als zorgcoördinator zijn wij een aanspreekpunt voor onze ouders, leerlingen en externe diensten van onze school. Dit om samen een goede weg uit te stippelen om een leerling zo goed mogelijk te kunnen ondersteunen in zijn of haar schoolcarrière. Wij vormen ook de contactpersoon tussen school en CLB. De focus van Katrien ligt op het kleuteronderwijs en 1e leerjaar. In Baaigem en Vurste volgt zij de 1e graad op. De focus van Philippe ligt op het lager onderwijs. Zo volgt hij in Gavere en Asper de klassen op van het 2e tot 6e leerjaar. In Vurste en Baaigem de 2e en 3e graad.
Katrien Vermaerke en Philippe De Jonge
Juf Vera
Als gedreven leraar werk ik samen met mijn collega's van de derde graad aan het inschalen, aanpakken en borgen van onze onderwijskwaliteit. Zo ben ik de vaste waarde en draaischijf waar mijn collega's altijd kunnen op rekenen. Zo help ik onder andere als co-teacher, geef extra uitleg, neem leerlingen apart voor een stoomcursus wiskunde en biedt een luisterend oor.
Juf Vera - Gavere co-teacher vijfde en zesde leerjaar
Juf Ann
Als ervaren leerkracht in de onderbouw deel ik nu mijn expertise en ben ik multifunctioneel inzetbaar. Mijn uren zorg gaan expliciet naar de kindjes van het eerste en derde leerjaar, al kunnen mijn collega's van het tweede ook altijd bij mij terecht. Formeel en informeel praten we over de beste aanpak voor elk kindje. Dat doen we met een groot hart voor onze kinderen en onze ouders.
Juf Ann - Gavere co-teacher onderbouw
Juf Lisa
Ik ben de rots in de branding. Bij mij kunnen alle kinderen steeds terecht met hun vragen. Ik luister en help hen volgens de technieken van 'rots en water' een programma dat inzet op de sociale vaardigheden en eveneens een weerbaarheidstraining is. De lessenreeks van 10 weken werkte ik uit met mijn collega van Baaigem, juf Cindy. Ons doel is aan de visie van de school te werken door in te zetten op alle 4 de pijlers 'zelfontplooiing', 'respect, 'geborgenheid' en 'kennen en kunnen'.
Juf Lisa Gavere 'rots en water' coach
Vorige slide
Volgende slide

Katrien Vermaerke

Zorgcoördinator Peuter tem 1lj

Philippe De Jonge

Zorgcoördinator 2de tem 6delj

Een vraag voor ons zorgteam?

Krachtige leeromgeving

Door een stevige brede basiszorg creëren de leerkrachten een krachtige leeromgeving die elke leerling in de klas aanspreekt.
Er is op vele vlakken aandacht voor een goed zorgklimaat. Via het zorgbeleid op onze school proberen we alle leerlingen op te volgen.
 Hoe meer individuele noden, hoe verder de individuele leerling zich “beweegt” in het zorgcontinuüm.

Zorgleerkracht

De zorgondersteuner in BGV werkt zoveel mogelijk klasintern door via co-teaching aan de slag te gaan. Dankzij verschillende werkvormen is het mogelijk om met 2 leerkrachten voor de klasgroep te staan. Op die manier proberen we sterk in te zetten op een doordachte samenwerking en krachtige leeromgeving.

De zorgleerkracht in A stemt af met de klasleerkracht en de zorgcoördinator op welke manier ze het best kunnen ondersteunen. Deze werking kan puur ondersteunend zijn in de klas zijn of soms is het aangewezen om met een individuele leerling of met een klein groepje aan de slag te gaan.Het hoge doel is echter om leerlingen instructieafhankelijk te maken zodat ze een grotere zelfredzaamheid ontwikkelen. Daarvoor worden leerstrategieën op maat aangeleerd. 

Er wordt gestreefd in A en BGV naar ondersteuning met het oog op de totale ontwikkeling van het kind, zowel op cognitief, motorisch als mentaal vlak. Hiervoor reikt de zorgleerkracht hulpmiddelen op maat aan voor zowel de leerlingen als voor de leerkrachten.

Differentiatie

De lessen – waar nodig – worden zo uitgewerkt dat er meersporen worden uitgestippeld, waarin leerlingen in verschillende mate ondersteuning en begeleiding kunnen krijgen van de leerkracht.

Onze Kangoeroewerking

Voor onze cognitief sterke leerlingen en leerlingen waarbij een extra uitdaging een positieve stimulans is, hebben we op De Vierklaver onze kangoeroewerking.  

Doelstelling van onze Kangoeroewerking

  • Kangoeroekinderen hebben vaak andere interesses dan hun klasgenoten. We willen hun nieuwsgierigheid en leergierigheid prikkelen door binnen ons aanbod in te spelen op hun behoeftes.
  • Het is belangrijk dat kangoeroekinderen zich ook leren inspannen en leren omgaan met het maken van fouten, met falen. We geven hen niet alleen taken en opdrachten die ze graag doen, maar willen hen leren wat essentieel is in een evenwichtige persoonlijkheidsontwikkeling! Om succesvol en bovenal gelukkig te zijn in hun verdere school- en professionele loopbaan zijn deze strategieën onontbeerlijk.
  • De kangoeroekinderen komen in contact met ontwikkelingsgelijken en hun sociaal-emotioneel welbevinden wordt hierdoor verhoogd. Ze zijn samen anders.

Veerkrachtproject

Op onze school is het veerkrachtproject de toegangspoort naar mentale opvoeding. We leren alle kinderen opgebouwde spanning lichamelijk afvoeren om zo in balans te komen. Kinderen leren om tot een diepe ontspanning te komen om zo innerlijke rust te ervaren en zich geborgen te voelen. Aandacht hiervoor bevordert concentratie, zorgt voor verbondenheid en sfeer en verbetert de leerprestaties.

Om verder in te zetten op het algemeen wel-zijn van onze kinderen, maken we hen veerkrachtiger door aan de slag te gaan met de methodiek Rots&Water.

Leersteuncentrum PIXSY

In september 2015 werd het M-decreet ingevoerd met als doel: inclusie.
Zo volgden leerlingen met extra zorgen – mits ondersteuning – les in het gewoon onderwijs.
Sinds september 2017 worden er vanuit het buitengewoon onderwijs ondersteuners naar het gewoon onderwijs gestuurd om hun rijke expertise te delen.We werken al jaren samen met het SYM-team dat sinds 1 september 2023 mag doorgaan als leersteuncentrum PIXSY

PIXSY website

CLB - Centrum voor Leerlingenbegeleiding

Het CLB werkt gratis, onafhankelijk en discreet. Leerlingen, ouders en scholen kunnen er terecht.

Elke school werkt samen met een CLB.
Meer info op hun website

Nuttige links